ЄДКІ для випускників магістратури у 2020-21 роках

Доброго дня!
Хочу поцікавитись стосовно нещодавних змінах у «ЗУ Про вищу освіту ст.6», а саме того що стосується запровадження єдиного державного клаліфікаційного іспиту (ЄДКІ) Порядок проведення https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/684-2019-п#n10 для деяких спеціальностей https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-п#n11.
Отже, зміни до закону були внесені в грудні минулого року, в прикінцевих положеннях з якого строку вони вступають не вказано. Постановою КМУ [Постанова 684]зрозуміло тільки те, що програми таких іспитів впроваджуються поетапно з 2020 і їх мають розробляти відповідні міністерства.
Я не можу зрозуміти:

  1. Чи це розповсюджується на тих, хто вступив в магістратуру в 2019 році і буде закінчувати зимою 2020-21 року? За логікою речей не може, бо зміна в закон прийнята в грудні - принцип незворотності?
  2. Якщо це таки впровадять - чи необхідно тоді магістерську роботу писати? Готуватись і до того, і до того на практиці не реально;
  3. Ніде немає програм такого екзамену, зокрема з права - як готуватися?

В статті 6. ЗУ “Про вищу освіту” : “Атестація осіб на першому (бакалаврському) та/або другому (магістерському) рівнях вищої освіти може включати єдиний державний кваліфікаційний іспит, що проводиться за [спеціальностями]” ключове слово може.
Поки не буде затвердженого стандарту вищої освіти для відповідного рівня вищої освіти та спеціальності у МОН мабуть активізувати цю роботу не будуть, коштів для цієї програми не має, на мою думку атестація буде у ЗВО.

1 Симпатія

Дякую за Вашу відповідь, з нею згоден - це є логічно. Але турбує колізія в законодавстві: з однієї сторони внесені зміни до ст. 6 ЗУ «Про вищу освіту», але в прикінцевих положеннях не вказано з якого часу вони вступають в дію - тож де-юре вони в дію вступили. Безумовно варто звертати увагу та акцентувати на викладенні тексту закону що «можуть», але є 2 постанови Кабміну що це зобов’язують робити, хоч той самий уряд так і не спромігся деталізувати те «можуть» та розробити плани проведення таких іспитів.
Іспит за критеріями ЗНО як таковий не турбує, турбує саме програма іспиту, бо якщо за 3-4 місяці магістрантам вручать цю програму, незважаючи на те, що вони займаються дипломною роботою і не факт що урядова програма співпаде з програмою навчання в ВУЗі - будуть скандали та суди.
Тож цікаво як це можливо вирішувалось на медичних спеціальностях (дещо подібне раніше було запроваджено).
З правничої точки зору є інше питання: якщо парламент вносить зміни до діючого закону - логічно би було адаптовувати ті зміни для нового набору студентів, а не для тих, хто вже вчиться і закінчує ВУЗ по програмі старій. В цьому і є принцип незворотності права, але уряд в постановах чітко окреслив дату -2020 рік, тож вважаю це порушенням прав студентів тих 30 спеціальностей, на які це має розповсюджуватись.
Які є міркування?

1 Симпатія

Так, цілком згодний, але Ви отримуєте, вже не першу освіту, юриста за спеціальністю “Право”. Вам відомо, що механізм реалізації законів розкривається у підзаконних актах. Так закон може бути, але реалізувати його вимоги не можливо без прописаного механізму. Нажаль це реалії. Щодо 2-х постанов КМУ, зверніть увагу, що перша була за кілька днів до початку вступної кампанії і юридично ті, хто вступив у 2018 році про умови випуску знайомі. На сьогодні, із-за відсутності більшості стандартів ВО, розробка програм ЄДКІ дуже проблемне і Ви прекрасно розумієте чому. Далі, проведення іспиту це кошти і не малі. Новий уряд не готовий поки до цього. Щодо магістерських робіт, то ми з 2018 року їх замінили на комплексний екзамен, що дозволено законодавством.

1 Симпатія